Konferens

Företagets konferens

Som egenföretagare och med två nya anställda håller jag för fullt på att planera in en konferens för vårt team. Jag tror nämligen att det är en konferens har en viktig funktion när det kommer till att stärka den egna gruppen och ge utrymme för att lära känna varandras olika kompetenser. Den konferens jag planerar inför kommer att hållas efter nyår och förhoppningsvis hittar jag bra lokaler för att hålla en mindre konferens i. Planen är att åka iväg till en konferensanläggning där vi både får tid för arbete och avslappning. Exakt var denna konferens är bäst lämpad är jag inte riktigt helt klar med i dagsläget men jag tror att den passar sig i utkanten av huvudstaden. Det är verkligen en hel del man måste tänka på inför planering av konferens. Rätt teknik, rätt atmosfär, rätt storlek och rätt schema är bara några av de saker som snurrar runt i mina tankar för tillfället. Egentligen tror jag att det till största del handlar om rätt inställning och det är ju visserligen inget man kan hyra in sig på eller beställa, utan det måste man ge förutsättning för och skapa inom gruppen. Så jag vet att jag kanske lägger för mycket energi på att planera inför denna konferens, men jag vill ju samtidigt att den första konferens jag håller ska vara lyckad och att vi alla ska få ut något av den. Så jag hoppas och jobbar för det bästa.

Behålla kunderna

När jag arbetade på en konferensanläggning fick man lära sig en hel del om hur man bygger långvariga relationer till såväl företag som till privatpersoner. Det är viktigt att varje kund känner sig hörda och att de bemöts lika bra varje gång. Det hör på många vis till yrket att alltid vara trevlig. I många yrken kan man ha en dålig dag vilket innebär att de runtomkring får stå ut med att man är lite grinig från och till. Detta fungerar inte när man jobbar med konferens. De som kommer till en konferensanläggning är laddade för att träffa människor, ha trevligt, äta gott och samtidigt jobba. För att de skall trivas och förlägga nästa konferens på samma ställe, är det viktigt att man möter dom i deras situation. För mig var det en stor utmaning att jobba inom konferens. Det var roligt i och med att alla som kom, eller i vilket fall nästan alla, var på gott humör. Det där smittar av sig en hel del och man blir själv gladare när de runtomkring är trevliga.

Som receptionist har man ju den första och kanske viktigaste kontakten med gästerna på den konferens man håller i. Detta gör att man får en hel del inblick i olika branscher så efter en tid som ansikte utåt har man en hel del att prata med gästerna om. För min del har jobbet inom konferens inneburit allmänbildning i stor omfattning. -Någonting jag verkligen tycker om!